Tisztelt Dr. Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, Dr. Nagy István, földművelésügyi miniszter, Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája, Karmenu Vella, az Európai Unió környezetvédelmi biztosa, Karácsony Gergely főpolgármester, Sebestyén Réka, René Droese, Valentinyi Katalin és Temesváry Péter!
©Timsojer
Rákoshegyről indult kezdeményezésünk több mint 10 éve.
Célul tűztük ki az összes érintett lakos érdekeinek, és alapjogainak védelmét a repülőtér környezetében a repülőgépek káros hang, és légszennyezési hatásai ellen.
Célunk továbbá az, hogy a ferihegyi repülőtér káros környezeti hatásait egy környezetvédelmi hatástanulmány keretében végre érdemben felméressük a környezetvédelmi hatósággal. Ugyanis az egyedüli alkalommal, 1976-ban elkészített hatástanulmány egyrészt egy diktatúrában készült, így a lakosság nem szólhatott bele annak megállapításaiba, másrészt nem hajtották az abban foglaltak lényegi részét végre. Így az nem tekinthető valódi, érdemi hatásvizsgálatnak. Azóta pedig egyáltalán nem készítettek átfogó környezeti hatástanulmányt a repülőtér működésével kapcsolatosan.
Úgy gondoljuk, hogy egy városi repülőtérnek mint amilyen a Liszt reptér is, nem többként mint városi repülőtérként szabadna csak működnie, nem pedig úgy, ahogy jelenleg működik, vagyis nemzetközi fő utasszállító repülőtereként, és egyben fő nemzetközi cargo légibázisaként országunknak. Ezeknek a kapacitásoknak a nagyrészét véleményünk szerint át kell helyezni máshová, akár a funkciókat megosztva több repülőtér között. Egy 10 millió fős országnak nem lehet a legsűrűbben lakott térségére terhelni a repülőgép forgalom kilencven százalékát, kell hogy legyenek erőforrásaink tehermentesítő repülőtér létesítésére, és fejlesztésére, csökkentve Budapest és agglomerációja lakosságának szennyezését, károsítását.
2018-19-ben 32 jegyzőkönyvet vettünk fel a Rákoshegyen tapasztalható repülőgép leszállásokból eredő légörvények által okozott tetőbontásokról. Legtöbb esetben csak a szerencsén múlott, hogy ezeknek az eseteknek nem lett katasztrofális végkimenetele. Rákoshegyen gyermekeket üthet agyon egy cserép vagy palatábla, akár egy repülőgép alacsony elszállásával a fejük felett. Ezt nem szabad hagynunk!
2018 augusztusától, amikortól megváltoztatták a felszállási folyosók helyét, egyre többen jelentkeznek Facebook csoportjainkba Budapest és az agglomeráció területeiről. Még a repülőtértől relatíve távol eső területekről, 15. 13. 14. 22. kerületi lakosok is panaszkodnak arra, hogy nem tudnak aludni a repülőgép zajtól, nagyon zavarja őket a repülőgépek kibocsájtott emissziója, és félnek egy esetleges repülőgép meghibásodás okozta katasztrófától is.
Nem beszélve a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez közelebb eső sűrűn lakott területrészekről. Nekik is pokol az életük. A nagy mértékű zaj és rezgés sok érintettnek károsítja az idegrendszerét, érrendszerét, a naponta mintegy 300 tonna korom és fémpor ami a hajtóművekből kiáramlik károsítja egészségüket, tüdőproblémákat okoz. Ezek a 10 mikronnál is kisebb részecskék nem akadnak fönn a nyálkahártyán, lejutnak a tüdőig, és bejutnak a véráramba. A mikrorészecskék sok betegséget, közöttük asztmát, allergiát, tüdőfibrózist, és tüdőrákot is okozhatnak.
Nemzetközi és magyar tudósok bizonyították, hogy éjszaka 45 dB egyedi zajesemények fölött már a lakosság nagy része rosszul alszik, felriad a zajra. Nappal 55 dB folyamatos zajterhelés mellett pedig károsodik az idegrendszer, ingerültebbekké, idegesebbekké válnak az emberek. Ez felborítja a hormonháztartást, megemelkedik a vérnyomás, és ezek károsíthatják az érrendszert. A Magyar Állam nem veszi figyelembe a WHO erős egészségügyi ajánlását a maximális átlagolt zajszintre, ami nappal 45 dB, éjszaka pedig 40 dB határértéket jelent repülőgépek által okozott zaj tekintetében. A Magyar Állam fittyet hányva a lakosság károsítására, magával a határértékkel, annak irreálisan magasan tartásával károsítja az érintett lakosságot, hiszen a logaritmus számítás szerint 100-szoros értéken, vagyis nappal 65 dB-n tartja a félévre átlagolt zajhatárértéket amely elérésénél jön csak létre joghatás.
Kérjük írja alá petíciónkat ha Ön is érintett, Ön is sűrűn lát, és hall a feje felett alacsony magasságban fel- vagy leszálló repülőgépeket! Védje meg Ön és családja, szomszédjai és közössége egészségét egy aláírással!
Kérjük akkor is írja alá petíciónkat ha Ön jelenleg nem szenvedi el ezeket a káros hatásokat. Együttérzésből és amiatt is, mert összesen a következő években 285 milliárd forint értékű fejlesztést terveznek beruházni a Liszt Ferenc repülőtérre. Emiatt olyan forgalomnövekedés várható, hogy a jelenleg is Budapest lakosságára óriási terhelést jelentő éves 15 milliós utasforgalom felmehet akár évi 25 millióra is, a repülőtér a teherszállító forgalmát pedig meg kívánja duplázni, szerintünk teljesen érthetetlen módon, hiszen nem is fér a fejünkbe, hogy lehet nagy cargo kapacitást egy városi lokációjú repülőtéren felfejleszteni, ez teljesen irracionális dolog.
Ezek a fejlesztések tehát véleményünk szerint merénylet Budapest lakosságának egészsége ellen. Ne hagyja, hogy Önt is beteggé szennyezzék! Kérjük, hogy írja alá petíciónkat, aláírásával pedig küldjön egy levelet a döntéshozóknak!
(A 24.hu felvétele)
Egész egyszerűen nincs ésszerű magyarázat, mentség a reptér részéről! Az ügyről bővebben itt tájékozódhat:
https://index.hu/belfold/budapest/2019/02/12/repteri_zajszennyezes_hungarocontroll_liszt_ferenc/
http://rtl.hu/rtlklub/fokusz/megorulnek-a-repter-mellett-lakok-a-leszallo-gepektol
https://video.mno.hu/embed/208162
https://video.mno.hu/embed/209160
https://index.hu/belfold/budapest/2018/06/12/ferihegy_zaj_repulok_rakoshegy/
https://www.nlcafe.hu/ezvan/20180327/repulogep-zaj-ferihegy-rakoshegy/
https://hirtv.hu/ahirtvhirei/betelt-a-pohar-perre-mennek-az-elkeseredett-lakosok-2462375
https://www.youtube.com/watch?v=usE1A5RvwNM&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=Uoxq19joriA
Levél címzettje:
Támogass!
Kérünk, hogy támogass minket, hogy hangot adhassunk a rákoshegyi lakosokat támogató kampányunknak! Adományoddal hozzájárulsz ahhoz, hogy kampányunkat mind szélesebb körben terjeszthessük. Minden forinttal több embert állíthatunk az ügyünk mellé, minden forinttal közelebb kerülünk ahhoz, hogy fel tudjuk mutatni, meg tudjuk szervezni azt a kritikus tömeget, amivel közösen lépve célt érünk!