Tisztelt Dr. Homolya Róbert, MÁV Zrt. elnök-vezérigazgató, Dr. Fónagy János, miniszterelnöki biztos, Kiss-Bence Eszter, stratégiai és fejlesztési főigazgató, Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Kerékgyártó József vezérigazgató!
Követeljük, hogy teljes hosszában újítsák fel a Mátészalka-Debrecen vasútvonalat, tegyék alkalmassá a vasúti pályát teljes hosszában a 80 km/órás menetsebességre! Ez nem pusztán kényelmi kérdés, hanem családok ezreinek a boldogulása múlik rajta. Befolyásolja a környékbeli gyerekek tanulási, a betegek gyógyulási esélyeit, meghatározza a munkavállalási lehetőségeket. A térség kötött pályás közlekedésének fejlesztésére Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megye érintett településeinek lakossága eddig csak ígéreteket kapott.
Írd alá te is a petíciót, ha egyetértesz azzal, hogy a MÁV-nak és az illetékes minisztériumnak garantálnia kell a Mátészalka-Debrecen vasútvonal teljes felújítását!
Miért fontos ez?
A Mátészalka-Debrecen vasútvonal stratégiai jelentőségű a mátészalkai, fehérgyarmati, csengeri, nyírbátori és nyíradonyi járás 83 településén élő mintegy 160 ezer lakosnak. A Mátészalka-Debrecen vasútvonal MÁV törzshálózat része, az utasforgalma pedig a fővonalak után a legmagasabb. A Debrecen-Nyírábrány és a Debrecen – Füzesabony vasúti viszonylatok együttes utasforgalma alig magasabb a 110-es vasútvonalénál.
A lassú vonatközlekedés sokszor akadályozza az embereket abban, hogy munkát vállaljanak közelebbi vagy távolabbi városokban, pedig a munkanélküliek aránya Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2019. decemberében 5, 87% volt, míg a vasútvonal által érintett Hajdú-Bihar megyei településeken 7 és 8 %-osmunkanélküliséget mértek.
A lassú vonatközlekedés jelentős mértékben megnehezíti a Debreceni Kenézy Gyula Kórházba és a Klinikára igyekvő betegek mindennapjait, de a lassú vonatközlekedés gátját képezi annak is, hogy a debreceni középiskolákba és az egyetemre járó tanulók vállalják a napi ingázást, így kollégiumba vagy albérletbe kényszerülnek.
A jelenlegi állapotokra jellemző, hogy a Mátészalka és Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot 45 km/h átlagsebességgel teszik meg a személyvonatok. Míg 1997-ben a reggelente induló gyorsvonat még 75 perc alatt tette meg a Mátészalka-Debrecen közötti 78 kilométeres távolságot, napjainkban a reggelente induló Intercitynek ehhez már 93 percre van szüksége, a leggyorsabb személyvonatok pedig manapság 107 perc alatt küzdik le a két város közötti távolságot.
Az is problémát jelent az utazóközönségnek, hogy a járműpark elhasználódott. A vasútvonalon közlekedő „csörgő” elnevezésű, M41-es mozdonyok gyakran műszaki hiba miatt feladják a szolgálatot, ilyenkor akár több mint egy órás késések is előfordulnak. 2020.januárjában volt három egymást követő nap, amikor üzemképtelenné vált a mozdony. Így nem tud tervezni az utazóközönség, lassan elpártol, ha nem sikerül garantálni a Vasúttársaságnak a menetrendszerűséget.
A helyi és környékbeli hétköznapi emberekből emberekből, főleg gyári munkásokból álló MátészaLkaleaks csoport el szeretné érni azt, hogy teljes hosszában újítsák fel a vasútvonalat úgy, hogy azon a vonatok legalább 80 km/órás sebességgel haladhassanak, így akár Debrecenben is vállalhatnának munkát a szabolcsi emberek, ahol jelenleg is tárt karokkal várnák a munkásokat, de a Nyíradony és Debrecen környékén élő emberek számára is megnyílna a lehetőség arra, hogy a nyírbátori és mátészalkai munkahelyeken munkát vállaljanak. Jelenleg a vasúti közlekedés lassúsága miatt nem oldható meg a mindennapi ingázás a települések között.
A Mátészalka-Debrecen vasútvonal lassúsága hátrányosan érinti a térség mezőgazdaságát is, hiszen Mátészalka környékéről jelentős mennyiségű terményt szállítanak vasúton, de mivel a vasúti pálya rossz állapotú, azon lassan lehet haladnia a szerelvényeknek, ez többletköltségeket eredményez.
Kérjük a Tisztelt Döntéshozókat:
· Tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a 2021-2027-es Uniós fejlesztés ciklusban megvalósulhasson a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítása, olyan módon, hogy tegyék azt alkalmassá minimum 80 km/órás sebességre.
· Kérjük, hogy tartsa be a MÁV az ígéreteit és a KISS motorvonatok forgalomba állítása után, (2020.március 15.) irányítson át modernebb vasúti kocsikat a Mátészalka-Debrecen vasútvonalra.
· Kérjük, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet, csoportosítsanak át forrásokat a debreceni állomáshelyen tartózkodó M41-es mozdonyok karbantartására, hogy garantálni tudják az utazóközönség számára a menetrendszerűséget.
· Kérjük, hogy a folyamatban lévő vasútvonal villamosításoknál faszabaduló jó állapotú, remotorizált Diesel mozdonyokat csoportosítsák át a Mátészalka-Debrecen vasútvonalra.
Támogass!
Kérünk, hogy támogass minket, hogy hangot adhassunk a Mátészalka-Debrecen vasútvonal felújítását célzó kampányunknak! Adományoddal hozzájárulsz ahhoz, hogy kampányunkat mind szélesebb körben terjeszthessük. Minden forinttal több embert állíthatunk az ügyünk mellé, minden forinttal közelebb kerülünk ahhoz, hogy fel tudjuk mutatni, meg tudjuk szervezni azt a kritikus tömeget, amivel közösen lépve célt érünk!