Tisztelt Papp Dániel vezérigazgató úr!
(Fotó: Népszava)
A 2018-as választások után a Mi vagyunk a többség csoport kezdeményezett petíciót, mert a választás tisztaságát rengeteg dolog árnyalta, de a legfontosabb problémának a közpénzből épített pártmédiát, a sajtó szabadságának korlátozását tartották.
Decemberben újabb tüntetéshullám indult, amelynek szintén egyik központi kérdése a közmédia tisztaságának visszaállítása lett.
Miért fontos ez?
Az elmúlt év egyik legfontosabb tanulsága, hogy szükség van kiegyensúlyozott tájékoztatásra mindenhol az országban, hiszen ez az alapja, hogy állampolgárként a jövőnkről is megfelelő döntéseket hozzunk - a választásokon túl a mindennapokban is.
Elég a félelemkeltésből, elég a megosztottságból: nem hagyjuk, hogy a közmédia a kormány eszköze legyen és azt bárki ellen használják!
Az MTVA nem tudja biztosítani a függetlenséget, ezért új struktúrára van szükség. A MÚOSZ és a Mérték Médiaelemző Műhely javaslatai alapján a következőket követeljük. A közmédia:
1. nem tesz közzé kormányzati hirdetést, mert az sérti a függetlenségét: A kormányhirdetés olyan burkolt támogatás, ami a közmédia gazdálkodását átláthatatlanná teszi, bőkezű jutalomként további kormányhűségre ösztönöz, ráadásul a közmédiát a propaganda eszközévé silányítja.
2. havi rendszerességgel tesz közzé független elemzést hír- és közéleti műsorai kiegyensúlyozottságáról: A közmédia alapvető feladata, hogy a közös ügyeinkről értelmes párbeszédet ösztönözzön. Ebben az elmúlt években nagyon rosszul teljesített. A közönség bizalmának visszanyerését segíti, ha folyamatosan pontos, ellenőrizhető képet kapunk a tájékoztatás minőségéről.
3. létrehoz egy olyan független testületet, amely a közönségtől érkező panaszok kezelésére alkalmas: A közönséggel való bizalmi viszony helyreállításának szimbóluma egy olyan testület, amely komolyan veszi a közönségtől érkező panaszokat, és a közmédia minden intézményén következetesen számonkéri a törvényi és az etikai szabályok betartását.
4. közzéteszi havonta csatornánkénti bontásban a nézettségi/hallgatottsági/elérési adatokat: a gazdálkodás átláthatóságának minimuma, hogy a közönség tudja, a saját pénzéből fenntartott közmédia mennyi embert ér el, és ezzel milyen társadalmi hatást képes kifejteni.
5. olyan költségvetést készít és hoz nyilvánosságra évente, amelyben műsorpercre lebontva világosan látható, hogy melyik műsortípus mennyibe kerül és mennyi jelenik meg belőle: A közpénz-tízmilliárdokat felemésztő közmédia gazdálkodását teljesen átláthatóvá és ellenőrizhetővé kell tenni. Ez nem csak alkotmányos igény, hanem európai jogi kötelezettség is.
6. közzétesz minden beszállítói szerződést kereshető formában, adatigénylés nélkül: A hiteles működés alapfeltétele a közpénzekkel való pontos elszámolás.
7. Kampányidőszakban miniszterelnök-jelölti vitát kezdeményez, amit akkor is bemutat, ha nem minden jelölt jelenik meg. Nem fordulhat elő még egyszer, hogy a választópolgárok úgy adják le a szavazataikat, hogy alkalmuk se volt összemérni a jelöltek elképzeléseit és képességeit. A közmédia nem asszisztálhat olyan politikai kampányokhoz, amelyek a politikai döntésekből teljesen kiiktatják az ésszerűséget.
Az MTVA megszüntetéséhez kétharmados törvénymódosításra van szükség, de a felsorolt pontokhoz nem szükséges jogalkotás. Ezek teljesítésével az MTVA maga is végrehajthatná a változásokat, ami az első lépés lenne a közmédia felszabadításáért!
Ha egyetértesz, írd alá és terjeszd a felhívásunkat!
Támogass!
Kérünk, hogy támogass minket, hogy hangot adhassunk a közmédia átalakítását célzó javaslatainknak. Adományoddal hozzájárulsz ahhoz, hogy kampányunkat mind szélesebb körben terjeszthessük. Minden forinttal több embert állíthatunk az ügyünk mellé, minden forinttal közelebb kerülünk ahhoz, hogy fel tudjuk mutatni, meg tudjuk szervezni azt a kritikus tömeget, amivel közösen lépve célt érünk!