Tisztelt Tóth József, a XIII. kerület polgármestere, Almássy Kornél, a Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója és Karácsony Gergely főpolgármester!
Az 'Újlipótváros - Szuperblokk' csoport petíciója:
Újlipótvároson egyetlen hétköznap alatt 32 ezer jármű halad át. A forgalom közel 20 százaléka átmenő forgalom, sok autós menekülőútként használja az utcáinkat: ez naponta mintegy 6 ezer járművet jelent, amely megegyezik a Pannónia utca teljes napi forgalmával. Emellett jelentősen, hasonló mértékben terhelhetik az utakat (és a levegőt) a nem rezidens járművek is, azok, amelyekkel az ide a jó tömegközlekedési elérhetőség ellenére autóval ügyet intézni, dolgozni, vásárolni érkezők jönnek.
Bár a kerületi önkormányzat azzal érvel, hogy a forgalom-számlálási adatok szerint a legnagyobb forgalmat maguk az újlipótvárosiak adják, az adatok nem ezt mutatják. A 2017-ben mért forgalmi adatok szerint például a délutáni, kora esti órákban tízezer jármű hagyta el az Újlipótvárost. Vajon miért gondolja az önkormányzat, hogy az itt lakók a munkanap végén tömegével hagyják el a lakóhelyüket autóval a Belváros és Buda irányába? A hatalmas autóforgalom következtében komolyan szennyezett a levegő. Ezt nemrég egy mérés is igazolta: a Greenpeace a Pozsonyi úti Budapest Schoolnál igen magas NO2 értéket mért.
Azt akarjuk elérni, hogy az itt lakókon kívül senkinek ne érje meg autóval az újlipótvárosi utcákat használni! E cél elérésére - lakossági nyomásra - már készültek tervek és történtek lépések, ezek azonban nem bizonyultak hatékonynak.
Követeljük a Budapest Közút Zrt-től, a fővárosi és a 13. kerületi önkormányzattól, hogy:
- Az utcák forgalmi irányának megváltoztatásával csökkentse az Újlipótvárost terhelő forgalom nagyságát - az átmenő és a nem rezidens autóforgalmat még az idén terelje ki a határoló főutakra, így különösen a Váci útra és az alsó rakpartra! Ez a Budapest Közút hatásköre és feladata, elfogadhatatlan minden olyan lépés, amely a kerület erre irányuló kezdeményezéseit félvállról veszi!
- Haladéktalanul szüntesse meg Újlipótváros akadálytalan átjárhatóságát, a tömegközlekedés és a kerékpáros közlekedés kivételével! A kétirányú kerékpáros átjárhatóságot a forgalmi rend átszervezése után is biztosítani kell.
- Teremtse meg az Újlipótváros fenntartható városi működését azzal, hogy kedvező feltételeket biztosít a környezetet nem terhelő közlekedési módok, így különösen a gyaloglás számára: a járdákon kialakított parkolóhelyeket ütemezetten, 2020 végéig számolja fel ott, ahol a járdák szélessége 3 méter vagy kevesebb! Ezzel egyidejűleg vizsgálja meg, hogy az alsó rakparton a Margit-híd és a Dráva utca között biztosíthatók-e az itt lakók számára kizárólagos használatú parkolóhelyek.
- Szüntesse meg azt a gyakorlatot, hogy egy lakcímre bármennyi parkolási engedély kérhető!
- A fizetős parkolást terjessze ki a hét minden napjára, a nap 24 órájára. A parkolási díjat emelje fel, hogy a ma ingyenes órákban a Westendbe vagy a Vígszínházba érkezők ne terhelhessék az amúgy is telített Újlipótvárost.